STOEMP - lækker belgisk søster til kartoffelmos


STOEMP (udtales stump)

** eller en slags kartoffelmos på belgisk **

Dette er en belgisk ret, og da ret skal være ret (den var go’ ikke!), så er den egentlig flamsk altså fra den nordlige del af Belgien (Flandern), hvor der tales flamsk, og selv om vi bor i den fransktalende (Wallonien) og dermed den sydlige del af Belgien, så tilbereder vi den alligevel uanset hvad. Som københavner kan man jo også godt finde på at spise vendsysselsk grønlangkål, ikke sandt!

Da jeg for nylig fortalte vore søde genboer (altså wallonere), at jeg ofte tilberedte ”Stoemp”, udbrød de spontant og måske trods alt en lille smule indignerede, at det jo er en flamsk ret! Interessant synes jeg, at de straks reagerede således. Jeg er sikker på, at det ikke er hverken alvorligt eller nedladende ment,  men jeg fik at vide, at det faktisk var en ret de aldrig spiste og slet ikke vidste, hvordan man tilbereder denne meget klassiske flamske bonderet. Jeg må så lige gøre opmærksom på at grænsen til Flandern er sådan ca. 1,5 km fra, hvor vi bor. Interessant ikke? Nå, lad det være, I skal i hvert fald ikke længere henslæbe tilværelsen i uvidenhed om denne robuste og herlige vinterret, og derfor er det vel meget passende, at I præsenteres for den her i december.

Men det der også er så godt ved denne ret er, at den kan varieres ved at tilsætte andre gode sager, men nu starter vi med grundopskriften, som i sig selv er en glimrende ting.









                                                                 STOEMP



    1 kg store bagekartofler

                                                             1-2 løg

3-4 gulerødder

1 fed hvidløg (mit indlæg!)

1 grønsagsbouillon terning

1 god klat smør

salt og peber



Skræl kartoflerne og gulerødderne og skær dem i mindre stykker. Pil løget/løgene og skær dem i grove stykker. Kom de gode sager i en gryde og hæld vand på, så det netop dækker. Tilsæt hvidløg og bouillon terning og lad grønsagerne koge til de er møre uden at være kogt ud. Hæld vandet fra. Herlighederne skal moses, men mosen skal være grov og gerne med småstumper af grønsagerne. Tilsæt en god klat smør og smag til med salt og peber.

Jeg bruger altid bagekartofler, som jeg synes er rigtig gode til mos, og denne enkle gode ret smager herligt til medisterpølse, til frikadeller, stegt flæsk, ja den er vel egentlig fin til de fleste kødretter, eller som en del af en vegetarisk servering.

I min meget gode og flittigt brugte belgiske kogebog ”220 recettes de cuisine belge d’hier et d’aujourd’hui” skriver forfatteren følgende:

”I stedet for gulerødder kan man bruge/tilsætte brøndkarse, rosenkål (choux de Bruxelles), spinat eller kørvel. Porrer er også en god ide, men i så fald udelades løgene.”

Jeg tilsatte en ordentlig gang hjemmelavet pesto til den basale opskrift, og jeg skal love for, at det var godt!

PRØV DEN OG I VIL IKKE FORTRYDE DET!



35, Avenue de l’Europe, B-1330 Rixensart, Belgium

Tel. 00322 652 0812  Mobile:  0032 477 665 127

E-mail:  lilo25thogersen@gmail.com    


Comments

Popular posts from this blog

LISELOTTEs KØKKENTIPS - Inkl. NAPOLEON - MAJ 2022

KØKKENSKRIVEREN - JUNI 2021