LISELOTTEs KØKKENTIPS - Inkl. NAPOLEON - MAJ 2022

Sidste nyt fra Køkkenskriveren
eller lidt om en rejse til Nice og Korsica
************************************************
I begyndelsen af maj tog vi af sted på endnu et spændende krydstogt. Denne gang i Middelhavet med kurs mod den franske ø Korsika, som vi skulle sejle rundt om i en uges tid. Udgangspunktet var Nice, så selvfølgelig måtte vi tilbringe et par dage her inden sejladsen. Vi kender vist alle "Salade Nicoice", men har I nogen sinde hørt om SOCCA? Jeg havde i hvert fald ikke, men det er en helt igennem Nice-specialitet med rødder helt tilbage i middelalderen. Socca er en grød eller en dej kunne man også kalde den på basis af kikærtemel og olivenolie. Den bages i ovnen og spises helt frisk bagt f.eks. som en snack til en aperitif. Jeg kan ikke dy mig for at give jer opskriften, så den kommer nederst i teksten. Efter dejlige vandringer langs havet på Promenade des Anglais, besøg i Nice' gamle by med det herlige marked med frugt og grønt og blomster i alle kulører( jeg faldt over kæmpestore friske røde hvidløg med lang stilk, som jeg gerne ville have hjembragt, hvis jeg ikke lige skulle sejle i en uges tid på havet, selvom lidt hvidløgsduft i kahytten vel ikke kunne skade) sejlede vi af sted og turen fra Nice til Ajaccio vort første stop på vestkysten af øen, blev en gevaldig gyngetur. Men vi er heldigvis søstærke, alligevel er det altid dejligt at komme i land, især når der lige neden for skibet er det skønneste marked fyldt med korsikanske specialiteter af alle slags.
Korsika er især kendt for charcuterie f.eks. coppa, loza, pølser og skinke både af svin, vildsvin og lam, men sandelig også for ost f.eks. broccio af får, som anvendes i forskellige sammenhænge bl.a. til den korsikanske version af gnocchi, hvor osten blandes med spinat og æg og formes til boller eller til citronkagen fiadine.
Der er tusindvis af kastanjetræer på Korsika. Kastanjerne var igennem lange tider korsikanernes vigtigste næringsmiddel, og i dag anvendes de naturligvis stadig på mange måder også i form af kastanjemel.
Der er faktisk også en betydelig vinproduktion på Korsika, og det er oven i købet særlige druesorter, som dyrkes på denne frodige ø. I den vestlige del af øen er det druen Sciaccarellu, mod øst er det Nielluccio druen, som dominerer, og der fremstilles både rød-, hvid- og rosévin.
Korsika er en fantastisk smuk ø. Først og fremmest er den særdeles bjergrig og dermed forsynet med dybe dale, så at føre bil på denne ø er noget af en udfordring. Landevejene er udmærkede, men til gengæld meget smalle og i en uendelighed snoede. Så af den grund valgte vi at sejle rundt og udforske øen i de hyggelige og maleriske byer, som vi besøgte bl.a. Bonifacio og Bastia.
Når man taler om Korsika er man også nødt til at sige MAKI, dette grønne subtropiske plantebælte, som dækker hele øen med et utal af blomstrende buske herunder herlige krydderurter f.eks. timian, rosmarin og den særlige korsikanske nepeta/nepita, som minder om mynte og oregano. Den anvendes kun i tørret udgave.
Inden I får opskriften på socca, må jeg lige fortælle, at min store franske "Larousse Gastronomique" har været en stor hjælp til dette køkkenskriveri. Jeg havde gjort en del notater, men inden jeg begyndte at skrive skulle jeg lige se en udsendelse på fransk TV "Les carnets de Julie" eller Julies madnotater. Det er herlige udsendelser, hvor Julie, som er en særdeles smuk og madkyndig kvinde rejser rundt i forskellige regioner i Frankrig, hvor hun ser nærmere på lokale produkter og specialiteter. Og hvor var hun så på rejse i går? Selvfølgelig på Korsika! Så jeg fik flere gode tip til denne tekst. Hvor heldig kan man være?
Så endnu en gang inden I får opskriften, må jeg jo berette, at ingen ringere end Napoleon er født på Korsika nærmere bestemt i Ajaccio øens hovedstad, og da jeg ikke er så stærk udi historien, bad jeg min kære mand om at skrive en tekst. Det har han gjort, så den del af Korsika fortællingen får I også med.
Nu kommer så den opskrift, som jeg har valgt at give jer. Der er selvfølgelig mange forskellige opskrifter, men den, I får her, er temmelig let at tilberede, og ophavsmanden lover , at resultatet er ret vellykket og nærmer sig originalen:

SOCCA
1. Begynd med at tænde for ovnen på den højeste temperatur i 15 minutter - senere sættes der over på grill!
2. Forberedelsestid 5 min. Bagetid 5-7 minutter
3. Ingredienser: 250 g kikærtemel,  0,5 dl vand, 3 spsk olivenolie, 1 tsk salt og efterfølgende peber.
4. Bland melet, olivenolien og saltet og tilsæt vandet lidt efter lidt for at undgå, at der opstår gryn.
5. Hæld dejen på en oliesmurt bageplade, så tykkelsen bliver ca. 3 mm.
6. Anbring pladen højt i ovnen, tæl til 2 minutter og skift straks til grill!
7. Under grill i ca. 5 minutter, men hold nøje øje med, at socca'en bliver gylden og ikke sort! Bobler kan bare punkteres!
8. Tag pladen ud af ovnen, skær den i mindre stykker og pudr lystigt med friskkværnet peber!
9. Server straks f.eks. til et glas kølig rosé fra Korsika eller Provence!

Således blev ordene for denne gang, og Køkkenskriveren ønsker jer alle en dejlig og solrig sommer!!

Bilag:
Om NAPOLEON:
Her er alt Napoleon ! Sådan sagde de lokale til os, da vi besøgte hans fødeø Korsika. Og det er på mange måder rigtigt. Hans navn, hans symbol N, hans sejre - bliver man mindet om overalt.
Han lod sig føde i 1769 i hovedbyen Ajaccio. Han var ud af en korsikansk adelsslægt Bonaparte.  Men da Genova havde solgt Korsika til Frankrig året før hans fødsel, fik han hele sin karriere i Frankrig.  Han steg i graderne skridt for skridt, ikke mindst under revolutionen fra 1789.  I 1799 lavede han et kup og overtog selv magten i landet, snart som dets kejser. Det gik strygende i næsten 15 år. Men til sidst blev han besejret af landets fjender og sendt i eksil på den lille italienske ø, Elba, tæt på Korsika. Han fik lov til at tage 600 mand fra sin personlige garde med. Og hurtigt fik han udtænkt, hvordan han kunne komme tilbage til Frankrig. Han fi et skiv malet som et engelsk krigsskib, og i nattens mulm og mørke sejlede han og hans tropper de knap 400 km til Frankrig. Og i løbet af tre uger indtog han Pris, jog kongen på flugt og samlede igen en meget stor hær.  Det varede dog ikke så længe. I juni 1815 blev han slået af den britisk-tyske hær ( med 50.000 dræbte på tre dage ). Og selv om han prøvede at få politisk asyl i England, havnede han som fange på den britiske ø Sankt Helena i det sydlige Atlanterhav.
Her døde han som 50-årig i 1821.
I 1840 blev hans jordiske rester overført til Paris og begravet i Invalidekirken, hvor han findes den dag i dag.

PS: Det er dog ikke alle på Korsika, som i dag anser Napoleon som en stor helt.  I havnebyen Bastia så vi en meget høj statue, hvor Napoleon er udstillet som en romersk kejser.  Dog har byens nationalister sneget sig til at give ham et bind for øjnene. Teksten er:  FORZA BASTIA
Foto vedlagt.

NJ

Comments

Popular posts from this blog

STOEMP - lækker belgisk søster til kartoffelmos