KØKKENTIPS OKTOBER 2015


KØKKENSKRIVEREN ........ mere god mad!
Redaktør: Liselotte Thøgersen

Inspiration til dejlig mad kan komme mange steder fra. I mine overvejelser denne gang kom jeg pludselig i tanker om min allerførste rejse til Frankrig. Her er vi vist tilbage i de tidlige halvfjerdser i min pure ungdom. Jeg var af sted på invitation af Det Franske Turistbureau i København, og turen gik til området Auvergne i den centrale del af landet. Først med tog til Paris, så videre med tog til Clermont-Ferrand, hvorfra vi blev kørt rundt i minibus ledsaget af turistchefen. Det blev en fantastisk oplevelse, at komme ud i det ”rigtige” og landlige Frankrig med vidunderlige landskaber, maleriske landsbyer og ikke mindst forrygende mad og vin.
Vi spiste på små udsøgte restauranter hver eneste dag, og fik 3-5 retter to gange om dagen. Til frokost og til middag, og jeg tog vist sådan ca. 5 kg på de 5-6 dage turen varede.
Flere af retterne står endnu printet i min hukommelse. Den allerførste restaurant vi besøgte, var enkelt og rustikt indrettet. Her var lange borde med tilhørende bænke og udsigt over omegnen. Her fik vi til forret stegte svampe med persille og hvidløg, og det smagte simpelthen himmelsk. Så I får lige en lille og let opskrift til en lækker forret, og da det jo er efterår og dermed svampetid, så kan det vel ikke passe bedre.

Svampe med hvidløg à la Prins Henrik*
6-800 g svampe
3 spsk olivenolie
4-6 fed hvidløg
1 kvist timian
bredbladet persille

Forskellige svampe kan bruges. Meget gerne store f.eks portobello, store champignon eller Karl Johan svampe, hvis I skulle være så heldige at være i besiddelse af sådanne. En god svampeblanding kan også bruges.
Rens og tør svampene godt og skær dem ud i grove ret store stykker. Varm olien på en pande og tilsæt hvidløg, svampe og timianblade. Steg ved kraftig varme i ca. 4 minutter. Krydr med salt og peber, drys rigeligt hakket persille på og server med godt brød.
*Faktisk fandt jeg denne opskrift i Prins Henriks kogebog med titlen ”Ikke altid gåselever”, og den skal han have hjertelig tak for.
* * * * * 


Og så er det jo græskar- og Halloween tid. Her bugner butikkerne af græskar af alle slags, store og små i de skønneste farver. Jeg indkøbte forleden en af slagsen, den som hedder ”butternut” både på engelsk og på fransk. Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvad den hedder på dansk, men det er en mindre pæreformet hvidgullig sag på omkring 1 kg. Jeg tilberedte en suppe stærk og krydret, som jeg selv fandt på, og vi synes den var rigtig god. Så nu får I lige min helt egen opskrift på græskarsuppe.

Liselottes krydrede græskarsuppe
700 g renset græskarkød *)
2-3 gulerødder
2 spsk rapsolie
1 stort løg
2 store fed hvidløg
½ tsk stødt chili
1 tsk stødt kommen
1 tsk paprika
1 tsk stødt stjerneanis
ca. 1 l grønsagsbouillon
Skær græskarkøddet og gulerødderne i mindre stykker. Hak løg og hvidløg. Start med at svitse krydderierne i olien i nogle minutter. Tilsæt løg og hvidløg og lad det svitse med under omrøring i et par minutter. Tilsæt græskarterningerne og gulerødderne, svits dem kort og hæld bouillon på, så det lige dækker. Der kan altid tilsættes mere, hvis du synes suppen er for tyk. Lad herlighederne småkoge under låg i ca. 40-45 minutter, i hvert fald til de er godt møre. Afkøl lidt og blend det hele til en glat og fin suppe. Smag til med salt og peber og tilsæt eventuelt mere bouillon. Server suppen med et drys persille og måske en skefuld yogurt, og selvfølgelig et godt stykke brød til.
*) her kan alle slags græskar bruges, så finder du ikke en ”butternut”, skal du ikke fortvivle.

Comments

Popular posts from this blog

STOEMP - lækker belgisk søster til kartoffelmos

LISELOTTEs KØKKENTIPS - Inkl. NAPOLEON - MAJ 2022

KØKKENSKRIVEREN - JUNI 2021