KØKKENTIPS - MARTS 2018

KØKKENSKRIVEREN

Grønsager er jo særdeles sundt, siger de kloge, og jeg er sikker på, at de har helt ret. Udvalget er stort i dag overalt, men måske er jeg alligevel så heldig at bo et sted,hvor udvalget er ekstraordinært stort og uendeligt varierende. Det sætter jeg meget pris på!
Vi har en svaghed for grønsagssupper her i huset. Jeg tilbereder det ofte, og jeg synes det er sjovt at improvisere, som for mig betyder at blande forskellige slags sunde sager i forskellige mængder og med forskellige krydderier. Lige pt har jeg en svaghed for linser, I ved de ganske små runde bælgfrugter, som er så sunde, som jeg ved ikke hvad. Linser har været på menuen siden tidernes morgen. Egypterne dyrkede dem, og romerne importerede dem i tonsvis. De er særdeles rige på proteiner, og er derfor en fin erstatning for kød, hvis man hører til vegetarerne eller vegarerne. De kan være røde eller grønne, af de grønne er især de franske Puy-linser berømte. Min sidste improvisation er en linsesuppe, som I får her. Den er kraftig i smagen – jeg synes den er god – men der kan naturligvis improviseres yderligere, hvis man har lyst til det.

Grønsagssuppe med linser
150 g grønne linser
2-3 skalotteløg
1 almindeligt løg
2-3 fed hvidløg
2 nelliker
2-3 gulerødder
200 g knoldselleri (eller 2 stilke blegselleri)
2-3 stilke timian
1 grønsagsbouillonterning
1 l vand
200 g fine frosne ærter
peber og salt
2 spsk olivenolie

1.  Kom linserne i en sigte og skyld dem meget grundigt
2. Snit skalotteløg, løg og hvidløg halvgroft. Sæt nellikerne fast på et lille stykke løg
3. Skær gulerødderne i tynde skiver og skær sellerien i nogenlunde tilsvarende størrelse
4. Kom olien i en suppegryde og kom alle løgene i samtidig ved medium varme. Hold det lille stykke løg med nelliker tilbage. Lad løgene blive klare – de skal ikke brunes. Rør lidt rundt – det tager ca. 5 minutter
5. Kom gulerødder og selleri i gryden – rør rundt og lad det hele svitse lidt med i olien  i nogle minutter. Det fremhæver smagen.
6. Kom kogende vand på (ikke for meget – man kan altid hælde mere på senere) og tilsæt linser, bouillonterning, løgstykket med nellikerne, timiankvistene, salt og peber
7. Lad hele herligheden småkoge/simre i 30 minutter til grønsagerne er møre, tag timiankvistene og løg med nelliker op. Tilsæt de fine ærter (de bidrager, synes jeg, med den nødvendige sødme) og kog videre i nogle minutter til ærterne er optøede
8. Lad suppen køle lidt af, og blend så det hele fint, smag til med salt og peber om nødvendigt. Så kan man vurdere om der skal mere vand på, og det skal der nok, men det er jo op til den enkelte, hvor tyk eller tynd suppen skal være. Der er i hvert fald kraft og smag nok til mere vædske.
9. Her er nok til 6-8 personer og til flere dage, hvis man kun er to
10. Indtag suppen med godt brød og/eller brødcroutoner. For at pynte lidt op på den grågrønne suppe kan man dryppe en skefuld fløde på – det ser delikat ud.
* * * * * * * * * *
LIDT OM SELLERI
Denne grønsag har aldrig hørt til mine yndlingsspiser af een eller anden grund. Her i Belgien og også i Frankrig er det en yndet grønsag, som bl.a. serveres til vildtretter som mos, og det smager faktisk meget delikat. En anden måde at indtage selleri på er en ”salade de céléri rave” altså en salat af knoldselleri. Jeg har fundet en helt original fransk opskrift og netop tilberedt den i mit eget køkken. Den smager godt, og den er glimrende tilbehør til kødretter og måske især til en lækker kødpaté, en delikatesse, som belgierne jo er særdeles gode til, men jeg læser også, at sellerisalaten spises som en helt  enkel forret med et stykke brød til. Her får I lige opskriften, som jeg benyttede:

SALAT AF KNOLDSELLERI
500 g revet knoldselleri *)
Dressing:
1 spsk dijonsennep
1 spsk fløde (gerne piske!)
5 spsk rapsolie
saft af en halv citron
salt og peber

1. Start med at tilberede dressingen. Ingredienserne skal piskes hurtigt sammen – brug evt en lille blender til det. Jeg brugte rapsolie, men jer er sikker på at olivenolie også er godt
*) selleri kan guldne hurtigt ved kontakt med ilt. Derfor er det smart at starte med at lave dressingen, så sellerien umiddelbart kan blandes i
2. Skræl og riv knoldsellerien – jeg rev den temmelig fint, og det fungerer udmærket – men den kan helt sikkert også være mere grov
3. Bland sellerien med dressingen med det samme. Et voila – så enkelt er det. Salaten holder sig fint i køleskabet i nogle dage.

BON APPETIT!

Comments

Popular posts from this blog

STOEMP - lækker belgisk søster til kartoffelmos

LISELOTTEs KØKKENTIPS - Inkl. NAPOLEON - MAJ 2022

KØKKENSKRIVEREN - JUNI 2021