KØKKENTIPS - APRIL 2016


KØKKENSKRIVEREN – med belgiske inspirationer!
Redaktør: Liselotte Thøgersen – Bruxelles

Belgien mit andet fædreland har jo på en dyster baggrund præget medierne i den senere tid. De grufulde attentater på uskyldige mennesker i lufthavnen og i metroen rystede os alle. Det gav anledning til megen negativ omtale af Belgien og Bruxelles i den internationale presse – meget af kritikken aldeles ufortjent. Jeg har boet i Belgien siden 1988, og jeg kan kun sige, at dette land har taget vel imod mig og mine på alle måder, og jeg har tænkt mig at blive.
Noget af det første jeg bemærkede, da jeg kom hertil, var belgiernes glæde ved god mad. Mit første besøg i et supermarked slog mig næsten omkuld. Aldrig havde jeg set en sådan overdådighed og et sådant udvalg af grønsager og grønne salater, fisk og skaldyr, og kød fra alverdens dyr både fir- og tobenede. Ikke langt fra vor første residens lå også en lille butik med brød, charcuterie, ost og andre mejerivarer. De solgte også smør, så jeg spurgte på mit bedste franske efter et halvt pund smør. Den venlige ældre herre, som ekspederede mig, spurgte så (ja, det er sandt), hvilken slags smør jeg ville have? Øh, der hvor jeg kommer fra er smør smør! Her kunne jeg minsandten vælge mellem saltet eller usaltet (måske salt fra Atlanterhavet eller floden Garonne), fransk, belgisk eller irsk (ikke dansk), stor eller lille pakke etc. etc. Jeg husker ikke, hvilken slags jeg valgte, men smør fik jeg da med hjem.
Man siger, at hvis franskmænd vil spise rigtig god mad, så skal de tage til Belgien! Det kan jeg skrive under på. I dette land findes tusindvis (jeg overdriver ikke) af restauranter af alle slags og i alle prisklasser, og med mad af høj kvalitet , og belgierne selv går heller ikke på kompromis med deres daglige kost. Kvaliteten skal være i orden. Så som en konsekvens af denne lille indledning, skal I naturligvis have nogle belgiske opskrifter. Så lad os starte med forretten:


Asparges på flamsk vis eller Asperges à la flamande
Det er jo aspargestid – her starter sæsonen allerede i april – så prøv denne lille velsmagende sauce til de hvide eller grønne kogte asparges. Det er en let sag: Smeltet smør, hakket persille og hakkede hårdkogte æg i den mængde man nu synes, man har brug for. Derefter hovedretten:

Belgisk ”løvemad” eller Filet américain
Det er tartar altså råt kød, det drejer sig om, og belgierne gør det helt på deres facon. De blander kødet med diverse smagsingredienser og serverer den rå ”bøf” med en grøn salat eller en tomatsalat og naturligvis rigtig lækre pomfritter, som absolut hører sig til i dette land, hvor man laver verdens bedste!  Prøv det – det er godt. Opskriften er til 2 personer, og den skal tilberedes lige før servering:
300 g hakket oksefilet
3 spsk hakket persille
1 finthakket skalotteløg
2 tsk Dijon sennep
1 tsk mayonaise
1 rå æggeblomme
1 tsk kapers
1 spsk Worcestershire sauce
25 drej med peberkværnen
1/3 tsk fint salt

Start med at blande kødet med æggeblommen og tilsæt derefter alle de øvrige ingredienser. Nyd det! Og så skal der naturligvis også en dessert til.



Dame Blanche – eller vaniljeis med varm chokoladesauce og flødeskum
Dame Blanche betyder hvid dame! Hvorfor den hedder sådan ved jeg ikke, men den er herlig og enkel at tilberede.
Tag en desserttallerken, anbring 2-3 kugler vaniljeis, hæld chokoladesaucen over (den har du sikkert en opskrift på) og slut af med flødeskum på toppen.
Voila et helt originalt og autentisk belgisk måltid!

BON APPETIT – VI SKRIVES VED!

Comments

Popular posts from this blog

STOEMP - lækker belgisk søster til kartoffelmos

LISELOTTEs KØKKENTIPS - Inkl. NAPOLEON - MAJ 2022

KØKKENSKRIVEREN - JUNI 2021